Zpět

9. května 2025

Jak to dělá FOSFA

Zajímavosti

ACTA NON VERBA

Spolupráce mezi školami a firmami není ničím novým. A přestože je to koncept hojně diskutovaný odborníky i politiky, jeho skutečné zakotvení v praxi zůstává spíše na okraji vzdělávacího systému. Přesto se výjimky najdou. Jedno z nich je projekt FOSFA Edu, který jako neziskový rozvojový projekt na břeclavsku realizuje akciová společnost FOSFA.

Proč vůbec FOSFA investuje do vzdělání nemalé prostředky i množství energie? Na to odpovídá generální ředitel společnosti Ivan Baťka: „Nám jde o to, aby děti a mládež měly touhu sportovat a vzdělávat se, aby měly motivaci, a hlavně prostor pro rozvoj talentu. To je podstatou dlouhodobých projektů FOSFA Sport a FOSFA Edu, které na Břeclavsku rozvíjíme. Pokud jde o vzdělávání, pak vedle obvyklých nároků na znalosti, dovednosti a schopnost zvládat nejmodernější postupy a špičkové technologie, klademe důraz také na stejně důležité, ne-li důležitější obyčejné a přesto často opomíjené lidské vlastnosti – respekt, úctu, disciplínu, důvěru, spolupráci, pracovitost, přátelství a další. To jsou hodnoty, které ve Fosfě vyznáváme a na nichž stavíme. Protože pouze skrze ty schopnosti, dovednosti a zmíněné hodnoty vede cesta k umění výjimečnosti. A Fosfa chce být výjimečná.“

Školy a firmy se potřebují

Proč je jejich spolupráce tak důležitá? Jedním z hlavních důvodů je potřeba připravit mladé lidi na budoucí profesní život. V dnešní době se mění požadavky trhu práce mnohem rychleji, než jsou školy schopny reagovat. Firmy přinášejí do vzdělávání praktickou zkušenost a vhled, který učitelé mnohdy nemají možnost získat. Mladí lidé tak mohou již během studia lépe pochopit, jaké dovednosti a znalosti jsou v praxi potřeba.

Dalším důležitým aspektem je motivace studentů. Mnoho žáků a studentů se během studia potýká s tím, že nevidí smysl jednotlivých předmětů nebo studia jako takového. Propojení s reálným světem jim může ukázat, že to, co se učí, má konkrétní využití, a dodat jim tak chuť učit se dál. Například návštěva firmy zabývající se moderními technologiemi může studenty inspirovat k tomu, aby se více zajímali o informatiku nebo technické obory.

V neposlední řadě může spolupráce se školami pomoci samotným firmám. V České republice je dlouhodobě nedostatek kvalifikovaných pracovníků v mnoha oborech, zejména v technických profesích. Firmy, které budou aktivně spolupracovat se školami, mohou nejen ovlivnit vzdělávání budoucích zaměstnanců, ale také získat příležitost navázat kontakt s talentovanými studenty a případně je později zaměstnat. Jedná se tedy o oboustranně výhodný vztah.

Cesta ke komplexnímu rozvoji

Pojďme za zmíněným břeclavským příkladem. Je jím Základní škola Slovácká. Škola, která se od mnoha běžných významně liší. Třeba záběrem, který vedle běžných předmětů sahá od sport přes umění až k technologiím. Nebo tím, že propojuje v hodinách mladší a starší žáky. Před koncem loňského roku Slovácká otevřela novou polytechnickou učebnu, kterou vybavila díky prostředkům z projektu FOSFA Edu. „Toužili jsme po takové učebně dlouho. Je to zčásti běžná dílna se šroubováky, pilkami, kladivy a řezačkami, ale máme i pokročilé technologie. Gravírovací laser, tisk na látku, 3D tisk včetně softwaru, programovatelné stavebnice… Potřebujeme komplexní rozvoj žáků a proto nám jde o co nejširší nabídku možností. Musíme žáky rozvíjet nejen v základních dovednostech a gramotnosti, ale také ve specializacích a  softskills. I proto se snažíme maximálně propojovat první a druhý stupeň. V nové polytechně se potkávají prvňáčci třeba se sedmáky, osmáky, deváťáky… Když přijde šestileté dítě do školy, je zvídavé a chce tvořit. Snažíme se tu kreativitu a zvídavost podpořit. Ty malé děti ke svým starším kamarádům vzhlížejí a hledají v nich vzory. I to vidíme jako pozitivní,“ vysvětluje ředitel školy Martin Janošek a dodává: „Spolupráce s firmou je pro nás v tomto ohledu zásadní. Dnešní doba je velice dynamická a stát nedokáže financovat školství do té míry, abychom dokázali žáky připravit na budoucnost. A není to jenom o financích, firma nám dává i know-how a motivaci.“

Profit pro celý region

Jeho slova potvrzuje i výrobně-technický ředitel společnosti FOSFA Filip Grob: „My sázíme na to, že firmu tvoří lidé. A čím dříve se o ně začneme starat, tím lépe budou připraveni na praxi i pro život. Proto spolupráce se školami je pro nás nezbytností. Pohybujeme se v jednom prostoru, my v něm hledáme a budeme hledat své spolupracovníky a škola je pro nás vychovává. Je to svým způsobem povinností firem, vracet něco ze svého zisku zpět do regionu a pomáhala ho budovat a rozvíjet. Profitovat z toho budou všichni.“

Ještě jeden aspekt je dobré zdůraznit – FOSFA a Základní škola Slovácká se potkaly i v tom hodnotovém pohledu. „Hodnoty jsou základní stavební kámen. Nestavíme jen na znalostech, ale také na vztazích. Komunikace, důvěra, spolupráce, sdílení zkušeností… to jsou podle nás vlastnosti zcela nezbytné,“ říká Martin Janošek.

Čekání není řešení

Příklad z Břeclavi ukazuje, jak překonat jednu ze základních překážek, kdy školy často nemají dostatek kapacit na to, aby mohly aktivně navazovat partnerství s firmami. Učitelé jsou přetíženi administrativou a jejich hlavním cílem je splnění vzdělávacích plánů. Impuls musí přijít od firem. Bohužel, bez větší podpory státu a municipalit firmy často nemají jasnou představu o tom, jak mohou do vzdělávacího procesu přispět. A chybí jim i motivace k dlouhodobé spolupráci. „V povaze naší společnosti jsou činy, ne slova. Nemá smysl vést dlouhé debaty o tom, co a proč je špatně, nemá smysl čekat na stát, až něco vymyslí. Jediné, co funguje, je pokusit se to dělat tak, jak si myslíme, že je to správně. Ostatně, i proto je sloganem Třídy F latinské Acta non verba. Jedinou podmínkou tohoto přístupu je, že najdete lidi podobně smýšlející. Na dvou břeclavských školách jsme je našli,“ uzavírá Ivan Baťka.

Podívejte se na video z nové polytechny na Slovácké.

(Text: Petr Karban – psáno pro měsíčník Komora.)

Zajímá vás něco? Potřebujete poradit?

Zeptejte se.

Jitka Kovaříková

Vedoucí studijního oddělení

+420 724 645 833