Zpět

17. srpna 2024

Ze života třídy F

učitelé

TEORII NESTAČÍ ZNÁT, MUSÍTE JI POCHOPIT

Představujeme učitele Třídy F: Radomír Pruša

Ve Třídě F bude v rámci odborného praktického výcviku elektrotechniku vyučovat doktor Radomír Pruša (1993).

Foto: archiv FOSFA Edu

Inženýrský titul získal na Vysokém učení technickém v Brně, Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií, v oboru Silnoproudá elektrotechnika a výkonová elektronika. Doktorský titul získal naopak na Fakultě strojního inženýrství rovněž na VUT v Brně, kde se zabýval metodikou modelování pohonu obráběcího stroje. Je držitelem osvědčení Revizní technik vyhrazených elektrických zařízení (§8 dle NV č. 194/2022 Sb.)

Nyní působí na Vysokém učení technickém v Brně, Fakultě strojního inženýrství na Ústavu výrobních strojů, systémů a robotiky, konkrétně na odboru elektrotechniky – je odborným asistentem, vyučuje předměty Elektrotechnika a elektronika, Elektrotechnika výrobních strojů a Bezpečnost práce v elektrotechnice. Účastní se také mnoha projektů jako hlavní řešitel či spoluřešitel, vedle toho spolupracuje s firmami zejména z oblasti elektrických pohonů.

Ještě jako student se podílel na úspěšném vývoji inovativního rotujícího usměrňovače pro synchronní generátory nové řady SIGENTICS MODULAR ve společnosti Siemens Drásov (Innomotics), kde až do roku 2024 pracoval jako vývojový konstruktér a elektrický výpočtář v oddělení výzkumu točivých elektrických strojů do 25 MW.

Kudy vedla vaše cesta k elektrotechnice?

Studijně přes gymnázium, ale směřoval jsem k ní tak trochu už od dětství, už na základce jsem pořád něco zapojoval, pájel, dělal jsem si svoje tištěné spoje. To bylo někdy v šesté třídě.

Chodil jste do kroužku?

Nechodil, ale my máme elektrotechniku v rodině, děda byl elektrotechnik, táta taky.

Takže o vaší profesní dráze bylo rozhodnuto…

Ne úplně, lákalo mě i stavebnictví. Ale rozhodl jsem se pro elektrotechniku – je to obor, který se nesmírně dynamicky rozvíjí, má velké přesahy. Elektrotechnika dnes potřebuje každá výrobní firma. Měl jsem prostě pocit, že mi nabídne širší možnosti uplatnění. A pak, upřímně, je v tomto oboru šance na zajímavé finanční ohodnocení.

Co musí mít student elektrotechniky, aby školu úspěšně zvládl?

Zájem o obor. Protože jinak si myslím, jak jsem měl možnost seznámit se s celým projektem Třídy F, že ta bude mít všechno potřebné, aby to studenty nadchlo a rozvíjelo a aby je to pro praxi dokonale vybavilo. Mou snahou bude to podpořit. Ale první a základní je vždycky to, že musejí chtít studenti sami. Pokud by to měla být nějaká náhodná volba, že je tomu klukovi nebo i holce jedno, kam nastoupí, ono to nějak dopadne, tak si myslím, že ve většině případů to nedopadne.

Jak jste se ocitl v týmu Třídy F?

Kolega inženýr Klíč se na dílně zmínil o zajímavém projektu, do kterého nastupuje a zeptal se, jestli se nechci přidat. A když mi o projektu vyprávěl, přišlo mi to jako zajímavá možnost. Za nějaký čas přišla oficiální nabídka od pana profesora Marka, vůbec jsem neváhal a nabídku přijal.

Co od toho očekáváte?

Mám zkušenost s výukou na vysoké škole a přišlo mi dobré vyzkoušet si to i na úrovni středoškolské, protože to bude asi trochu jiné. Zajímavé je to pro mne i v tom, že se budu muset vrátit víc k základům oboru, k věcem, které na fakultě už většinou neřešíme.

Budete zapojen do odborného výcviku, tedy do praxe, vysoká škola je ale spíše o teorii. Nebo ne?

Vysokoškolská výuka je o teorii, určitě, ale její součástí jsou i laboratoře, účastníme se i výzkumu. Na fakultě máme velmi podobnou laboratoř, jakou připravila pro studenty Fosfa. Což je skvělé, protože když ti nejlepší budou chtít u nás na VUT v Brně pokračovat ve studiu, budou pokračovat v laboratořích, na které budou vlastně zvyklí.

Co chcete do Třídy F přinést vy osobně?

Já sám jsem se naučil učit až na vysoké škole. Model výuky na střední škole, tak jak je v Česku běžný, mi nevyhovoval a ani si nemyslím, že je dobře. Takové to memorování, jeden týden se něco naučit, druhý týden to zapomenout, to pro praxi je to nejhorší. Na vysoké škole jsem se setkal s konceptem, který je jiný. A to bych chtěl přenést do Třídy F – souřadné vzdělávání, důraz na pochopení teorie a hodně praxe. Protože ono nestačí teorii znát a odříkat, musíte ji pochopit. Pochopit a znát jsou dvě různá slova. Když teorii porozumíte, pochopíte ji, tak vám to v hlavě zůstane, na rozdíl od situace, kdy si přečtete pár řádků v učebnici, abyste zvládl test.

V rámci VUT se podílíte i na zajímavých projektech, můžete některé zmínit?

Zajímavých projektů je celá řada a pořád přibývají. Náplní jsou velmi různorodé, zpravidla zahrnují jak konstrukční, tak hardwarové a softwarové řešení. Velmi zajímavým projektem byl například vývoj diskového elektrického motoru a magnetických ložisek pro bezucpávkové čerpadlo. Z poslední doby je to třeba projekt automatizovaného ohýbání a svařování trubek. Případně projekt zabývající se monitoringem prostředí.

Text: Petr Karban

Zajímá vás něco? Potřebujete poradit?

Zeptejte se.

Jitka Kovaříková

Vedoucí studijního oddělení

+420 724 645 833