Třída F zavádí Buddy systém
S novinkou přichází pro příští školní rok Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi, respektive naše Třída F. Ta se rozroste o mladší sestru – k druhákům přibydou prváci. Aby měli své první kroky na škole snazší, dostane každý z nich svého staršího kamaráda druháka.
Je to metoda, v českém středním školství ještě spíše neznámá, využívá se spíše ve firmách a na vysokých školách, kde má pomoci novým zaměstnancům nebo studentům se lépe adaptovat v novém prostředí. V praxi to není nic jiného, než že každý z nováčků dostane svého průvodce, zkušenějšího kolegu, takzvaného buddyho. Ten mu poskytuje podporu, informace a pomoc při orientaci. Cílem je usnadnit začlenění, sdílet znalosti a budovat pozitivní pracovní nebo studijní atmosféru.
Tam, kde byl Buddy systém využit, se osvědčil. Tady jsou jeho hlavní výhody:
- Usnadňuje adaptaci:Nováčci se rychleji zorientují v novém prostředí.
- Zlepšuje komunikaci:Vytváří se prostor pro sdílení informací a zkušeností.
- Buduje vztahy:Upevňuje vztahy mezi novými a stávajícími členy týmu.
- Zvyšuje spokojenost:Nováčci se cítí lépe integrováni a podporováni.
- Přenáší znalosti:Zkušenější kolegové předávají své znalosti a know-how nováčkům.
Jak škola k myšlence na využití Buddy systemu došla? „Přišlo mi to jako dobrý nápad, mám s tím systémem asi pětiletou zkušenost, organizoval jsem Buddy system ve skupině 120 nadaných studentů v Jihomoravském kraji, kdy každý rok přicházelo do komunity nových 30 lidí a chtěl jsem je rychle etablovat do skupiny a do společných akcí,“ vysvětluje Ivo Hopp, třídní druhého ročníku Třídy F, který i prozradil, jak se budou dvojice druháků a prváků skládat: „Máme jednu dvojici, která se zná, zbytek rozhodne los.“
A co Buddy systém znamená v praxi? „Pro druháky to znamená starat se o svého prváka, projít s ním školu a Fosfu, ukázat mu, co kde je, jak funguje přihlašování na obědy, co dělat, když ztratí ISIC nebo klíče od skříňky. Bude mít také za úkol připravit pro svého kamaráda nováčka elektrotechnickou výzvu a zapojit jej do našich druháckých třídních her, jako je například turnaj ve stolním fotbalu. Na úvod si každý druhák připraví pro svého kamaráda drobný dáreček a zpracuje svůj medailonek. Pro prváky je to jednodušší – stačí se nestydět, zapojit se a aktivně se účastnit,“ popisuje nadcházející školní rok ve Třídě F1 i F2 Ivo Hopp.
Spolu se svým kolegou Antonínem Trubačem, který bude třídním učitelem právě ve Třídě F1, bude pak klukům pomáhat a dohlížet na to, aby to všechno fungovalo. „Ten hlavní význam to bude mít samozřejmě především v prvních dvou třech měsících, ale věříme, že nám to vydrží celý rok a že letošní prváci tu roli starších kamarádů za rok přeberou. Praxe ukazuje, že tímto způsobem mohou vzniknout i přátelství, která trvají dlouhodobě ,“ shodují se oba učitelé.
(Text: Petr Karban)